• pvdeijk

Wandelen, wandelen en nog eens wandelen, ik ben fan geworden!


Wat ben ik anders naar wandelen gaan kijken. Wandelen deed ik altijd al. En ook met het geven van mijn Mindful Walk cursussen maak ik behoorlijk wat stappen. maar niet zo intens en met zo’n regelmaat als nu. Het liefst iedere dag. En ik merk dat ik zoveel fitter ben geworden. Het geeft mij energie, rust en kom echt tot mijzelf. Ik vond “wandelen voor mietjes”. Maar ik ben er achter dat dit echt niet zo is. Zo’n fout oordeel. Hardlopen heb ik ook gedaan, 10 km en eerlijk gezegd vond ik er nooit geen reet aan. Kreeg mijn ademhaling niet op orde, voelde altijd mijn nek. En als je terug kwam van vakantie of ziek was geweest kon ik voor mijn gevoel weer van voorafgaan beginnen. Maar dacht altijd van hardlopen krijg je conditie. Wandelen kan je ook overal, paar goede wandelschoenen aan en gaan. Voor mij ook DE manier om voor de 100% met mindfulness bezig te zijn. Met aandacht te kijken, luisteren, voelen en echt te ontspannen.


En dan de neusademhaling. Deze heb ik door het vele wandelen echt goed onder de knie gekregen. En zie hier ook echt het voordeel van in. Mijn hartslag blijft veel kalmer, ben energieker, mijn lijf blijft veel rustiger. Ik ben veel bewuster geworden van deze natuurlijke manier van ademen. Welke ook ik verleerd was. En nu zo eigen heb gemaakt dat ik er niet meer over na hoef te denken en raad echt iedereen aan om eens met aandacht aan de slag te gaan met wandelen en de ademhaling.


Ademhaling is het eerste waar we naar happen als we geboren worden en het laatste wat we uitblazen wanneer we sterven. Ons hele leven bestaat uit ontelbare ademhalingen tussen die twee momenten in. Adem is leven. Maar adem is nog meer. Het is de sleutel naar een vitaal en gelukkig leven. Alleen lijkt dit één van de best bewaarde geheimen.

Tijdens mijn Mindful Walk trainingen is de focus altijd gericht op Mindful ademen. Om een start te maken vind je hier onder een ademtest vanuit Mindful Run Nederland:


Doe eens de adem test.


Stopwatch bij de hand (op je telefoon zit vaak een stopwatch)

1. ga zitten en adem rustig door je neus. Dus je mond is gesloten.

2. Wacht even een minuut tot je volledig ontspannen ademt door je neus. Na een gewone, rustige uitademing door de neus stop je met ademen (knijp daarbij je neus dicht en houd je mond gesloten) en druk de timer van je stopwatch in.

3. bij de eerste aandrang tot ademen, laat je je neus los en begin je weer te ademen (hou je mond dicht !) en zet je timer op je stopwach op STOP!


En hoe scoor jij?


Minder dan 15 sec.: Je ademt zwaar en diep.

Ongeveer 25 sec.: Je ademt 2x zo veel als de norm; dit kan zorgen voor stress of vermoeidheid of een verlaagd immuunsysteem.

Ongeveer 35 sec.: Je ademt nog iets te veel, maar zal er niet veel last van hebben.

ongeveer 45 sec.: je ademhaling is uitstekend!


Schrik niet van een korte tijd op je score. Het is namelijk mogelijk om snel beter te scoren op deze test.


Met mindful Walk leer ik de cursisten de basis technieken om beter te ademhalen. Dit kan je wandelplezier vergroten. Want een betere ademhaling is gelijk aan een beter uithoudingsvermogen. Adem je vrij!


Adem in, adem uit……


Patricia

0 views

© 2023 by Name of Site. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now